• پیام دکتر مصدق

    چه زنده باشم و چه نباشم امیدوارم و بلکه یقین دارم که این آتش خاموش نخواهد شد . زنان و مردان بیداراین کشور مبارزه ملی را آنقدر دنبال می کنند تا به نتیجه برسد .اگر قرار باشد در خانه خود آزادی عمل نداشته باشیم... مرگ بر چنین زندگی ترجیح دارد و مسلم است که ملت ایران با آن سوابق درخشان تاریخی و خدماتی که به فرهنگ و تمدن جهان کرده است هرگز زیر بار این ننگ نمی رود. ادامه..

ایران در مدارک افشا شدۀ ویکیلیکس

ار اف ای – سایت اینترنتی ویکیلیکس و بنیانگذار آن، آقای ژولین آسانژ، این بار صدها هزار گزارش محرمانه از فعالیت های نظامی آمریکا در عراق را منتشر کردند. در این مدارک، اطلاعاتی در بارۀ جمهوری اسلامی ایران و دخالت های آن در عراق نیز دیده می شود. بر اساس گزارش ها، ایران حتی قصد حمله به «منطقۀ سبز» بغداد را داشته و می خواسته با خودرو های زرهی پر از سلاح های شیمیایی، به این منطقه حمله کند.

در میان۴۰۰ هزار مدرک و گزارش محرمانه ای که ویکیلیکس در ارتباط با عراق منتشر کرد، مطالب ناگفته ای در بارۀ ایران و فعالیت های پنهانی جمهوری اسلامی در عراق دیده می شود.

نخستین موضوعی که در این گزارش های محرمانه در ارتباط با ایران جلب نظر می کند، مسئلۀ بازداشت سه آمریکایی در مرز عراق است که معمولاً به عنوان «سه کوهنورد آمریکایی» معرفی می شوند.
در حالی که جمهوری اسلامی ایران ادعا می کند که این سه نفر را به دلیل ورود غیرمجاز به خاک ایران بازداشت کرده است، مدارک اخیراً فاش شده نشان می دهند که آنان هیچگاه از مرز ایران عبور نکرده بودند.
گزارش های منتشرشده توسط ویکیلیکس، محل دقیق بازداشت سه آمریکایی را مشخص می کند و نشان می دهد که آنان در خاک عراق بازداشت شده اند. این سه نفر در تابستان سال ۱۳۸۸ -۳۱ ژوییه ۲۰۰۹- توسط مأموران جمهوری اسلامی دستگیر شدند. یکی از آنها، خانم سارا شورد، اخیراً با پرداخت پانصد هزار دلار وثیقه آزاد شد و توانست به آمریکا بازگردد.

در گزارش های جدیدی که ویکیلیکس افشا کرده، همچنین توضیح داده می شود که سه آمریکایی، پس از بازداشت، تأکید کرده اند که در حال گردش و کوهنوردی بوده اند، و ارتباطی با سازمان های اطلاعاتی آمریکا ندارند.
نیروهای نظامی کرد نیز در همان زمان گفته بودند که دلیل بازداشت سه آمریکایی، «نزدیک شدن به مرز ایران» بوده است.

علاوه بر موضوع سه کوهنورد آمریکایی، مدارک فاش شده توسط ویکیلیکس به خوبی وجود یک جنگ پنهانی میان آمریکا و ایران را در خاک عراق نشان می دهند.
روزنامه های گاردین و نیویورک تایمز، بیش از دیگران در بارۀ فعالیت های پنهان ایران نوشته اند. البته نقش ایران در آموزش دادن نیروهای شبه نظامی شیعۀ عراق، موضوع تازه ای نیست و در این باره، قبلاً اطلاعات زیادی منتشر شده است.
اما نکته ای که شاید بیشتر تازگی داشته باشد، شرح نقشه های تهران برای نابود کردن یا ربودن آمریکایی ها، توسط نیروهای شبه نظامی عراقی است. این مدارک نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران در آموزش عراقی ها و تشکیل «جوخه های مرگ»، فعال بوده و آنها را به حمله به نیروهای غربی ترغیب می کرده است. در این گزارش ها احتمال داده می شود که مسئولیت اصلی این نوع عملیات به عهدۀ نیروهای ویژۀ سپاه پاسداران- سپاه قدس- باشد.
بر اساس مدارک ویکیلیکس، حتی بعد از روی کار آمدن باراک اوباما و پیش گرفتن سیاستی ملایم تر در قبال ایران، روش های جمهوری اسلامی در عراق هیچ تغییری نکرده و عملیات پنهانی علیه غربی ها ادامه یافته است.

یکی دیگر ازمدارک فاش شده نشان می دهد که ایران حتی قصد حمله به «منطقۀ سبز» بغداد را داشته است. این منطقۀ شدیداً حفاظت شده، اکثر ساختمان های دولتی و سفارتخانه ها را در برمی گیرد. ظاهراً نیروهای ایرانی می خواسته اند با شلیک راکت و همچنین خودرو های زرهی پر از سلاح های شیمیایی، به این منطقه حمله کنند.

گزارش دیگری از کاربرد راکت هایی توسط ایران خبر می دهد که حاوی مواد فلج کنندۀ دستگاه عصبی بوده است.

و بالاخره در یکی از گزارش ها، واقعه ای شرح داده شده که در هفتم سپتامبر ۲۰۰۶ اتفاق افتاده است: در این روز، در نزدیکی مرز ایران، ، نیروهای آمریکایی و عراقی به اتفاق مشغول گشت بوده اند که یک سرباز ایرانِی از آن سوی مرز، آنها را با نارنجک انداز هدف می گیرد. بلافاصله سربازان آمریکایی با مسلسل به سوی او تیراندازی می کنند و مأمور ایرانی را از پا درمی آورند.
نکتۀ قابل ملاحظه در اینجاست که نیروهای آمریکایی دستور داشته اند حداقل یک کیلومتر از مرز ایران فاصله بگیرند. اما در این روز، معلوم نیست به چه دلیل، به خط مرزی بسیار نزدیک شده اند.

نوشتۀ فرید وهابی

بیان دیدگاه